Vyzkoušejte zdravé pečení

Když si kupujeme běžné pečivo, těstoviny, jídla, buchty či jiné cukrovinky, velmi často v nich narazíme na bílou mouku. Zdravé stravování ji ale vylučuje. Důvodů je hned několik: zdravější alternativy jsou chutnější, nutričně bohatší, rychleji zasytí a podporují lepší trávení. Mnoho zdravých variant je navíc bezlepkových, takže je mohou používat lidé trpící celiakií. A v neposlední řadě – při hubnutí nejsou koláče, buchty či dorty úplným tabu, pokud použijeme ty správné suroviny.

mandlová mouka

Zdravější alternativou se rozumí zejména celozrnné mouky, kterých je spousta druhů. Vlastnosti těchto jednotlivců se od sebe liší. Důležité je například znát, které druhy dobře kynou, a které naopak vůbec. Dále se vyplatí vědět, které varianty jsou s lepkem.

Mezi zástupce s lepkem patří mouka žitná, ječná, ovesná a špaldová. Mezi ty bez lepku patří potom pohanková, jáhlová, kukuřičná, rýžová, bramborová, quinoová, sójová, amarantová, kaštanová, kokosová, konopná, čiroková, manioková, kamutová či mandlová mouka.

Velmi oblíbenou náhražkou je například právě špaldová mouka, která se vyrábí z nešlechtěného druhu pšenice. Ten je natolik odolný, že nevyžaduje žádné hnojení, díky čemuž je výsledný produkt bohatý na vitamíny a minerály. Použít ji lze všude tak, kde uplatníte klasickou bílou mouku. I ona se prodává ve variantách hladká, polohrubá, hrubá.

Mezi jednou z nejoblíbenějších bezlepkových mouk patří ta kukuřičná, kterou známe zejména v mexické kuchyni – hrubě mletá se používá při obalování, hladká zase do tortill, těstovin či placek. V instantní podobě ji můžeme znát jako polentu.

mandlová mouka1

Jemně sladká chuť mandlové mouky se zase skvěle hodí ke sladkým jídlům, koláčům, dezertů a buchet. Má velké množství vlákniny, vitamínu E, bílkovin a málo sacharidů. Díky tomu pomáhá posilovat trávicí soustavu a mírní příznaky jak zácpy, tak naopak průjmu.

V poslední době v oblibě vzrůstají také produkty z kokosu a mouka je jedním z nich. Má velmi příjemnou chuť i vůni, obsahuje málo sacharidů a spoustu vlákniny. Není třeba ji míchat s jinými moukami, lze ji používat samostatně, ale pro udržení kyprosti je třeba použít více vajíček.